Consiliul Fiscal – analiză în context regional: Cum compromit politicile fiscale prociclice creşterea economică pe termen lung

11 mai 2018 08:30

Autor: Adrian N Ionescu – Cursdeguvernare.ro

România este captivă unor politici fiscale şi salariale ostile dezvoltării economiei sustenabile pe termen lung.

Unul dintre cele mai izbitoare argumente este amplitudinea  foarte mare a deviaţiilor PIB-ului faţă de potenţial, care rezultă dintr-o politică prociclică, în care se scade fiscalitatea, deși nu ar fi nevoie pentru că creșterea economică  este deja mare, potrivit unui studiu al economistului Ionuţ Dumitru.

Indicatorul „output gap” (deviaţia PIB de la potenţial) este cel mai departe de referinţă în România, spre deosebire de Polonia, Ungaria şi Zona Euro.

În anul 2008, premergător crizei, deviaţia creşterii PIB faţă de potenţialul real al economiei a fost mai mult decât dublă în România faţă de Ungaria şi de circa şase ori mai mare faţă de Polonia.

„Amplitudinea ciclului economic este foarte mare în România”, iar „politica fiscală discreţionară exacerbează fluctuaţiile ciclului economic”, spune Ionuț Dumitru.

Practic, Guvernul repetă erorile politicii prociclice din acel an 2008 (reducerea fiscalităţii când economia oricum creştea şi fără acest stimulent), cu susţinerea politică a unei majorităţi parlamentare care refuză dialogul argumentat.

Ca urmare a politicii fiscale prociclice în (încă), în faza ascendentă a ciclului economic:

  • „Stimulul fiscal discreţionar este menţinut deşi trebuia retras.
  • Se utilizează inutil spaţiul fiscal disponibil şi apar dezechilibre macroeconomice.
  • Accentuează faza de boom economic”, spune studiul lui Ionuţ Dumitru.

Astfel că, în faza descendentă se va vedea că:

  • „nu au fost create “buffere” suficiente în vremurile bune şi spaţiul fiscal a fost epuizat atunci.
  • implementarea unor politici prociclice in faza ascendenta nu lasa optiunea unei politici contraciclice in faza descendenta.
  • (politica prociclică) accentuează recesiunea”.

Or, în România a fost adoptată „o politică fiscală prociclică cvasi-permanentă” în ultimii 20 de ani, potrivit sutdiului citat, „Aspecte privind relația politică fiscal-bugetară – creștere economică”.

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.