În căutarea răspunsului: Ar trebui compania TAROM închisă?

10 ianuarie 2018 10:00

Autor: Radu Craciun – Cursdeguvernare.ro

2017 va fi pentru TAROM al 10-lea an în care va raporta pierderi, care în acest an vor fi cu mult peste cele bugetate. În mod evident, evoluția companiei naționale de transport aerian este un motiv serios de preocupare, subiect pe care vreau să îl abordez în această săptămână cu un fost coleg de facultate.

Suntem amândoi absolvenți ai Facultății de Aeronave, dar în timp ce eu, după șase ani de inginerie în aviație, am trădat prima dragoste, Octavian Thor Pleter a perseverat și, iată, este acum decanul Facultății de Aeronave din Universitatea Politehnică București.

*

Radu CrăciunOctav, sunt extrem de bucuros sa ne reintalnim si sa dezbatem un subiect legat de un domeniu apropiat sufleteste noua : domeniul aviatiei.

Octavian Pleter: Multumesc pentru invitatie.

RC: TAROM este un subiect fierbinte. Si nu doar de ieri de azi, ci de ani buni. Performantele financiare ale companiei lasa de dorit de foarte multa vreme si orice plan de restructurare a fost sortit esecului. Privind la TAROM din punctul de vedere al marimii si diversitatii flotei, este o companie aeriana standard, sau este atipica in comparatie cu alte companii nationale?

OP: E foarte atipica. Cred ca e unica companie care include niste modele de avioane nereusite comercial, cum ar fi asa numitele modele scurtate. In momentul de fata, s-a ajuns la un consens al celor care exploateaza avioanele, opinie diferita de cea a tehnicienilor care le-au produs si oferit pe piata. In esenta, s-a observat ca avioanele cu fuselaj normal, avioanele cu fuselaj alungit si cele cu fuselaj scurtat, daca tehnic aveau sens, din punct de vedere comercial, cele cu fuselaj scurtat s-au dovedit a fi esecuri. In aceste conditii, este foarte curios cum la TAROM a ajuns Airbus 318, o aeronava produsa in putine exemplare tocmai datorita insuccesului comercial.

RC: Ai vreo explicatie pentru achizitia unor astfel de aeronave?

OP: Explicatia mea este ca toate achizitiile de aeronave facute de o serie de guverne, incepand cu guvernul Petre Roman, au avut alte obiective decat cele strict legate de dotarea TAROM-ului cu aeronave adecvate. Si este evident ca modelele mai slabe, mai putin cerute pe piata, au fost cele care trebuiau “plasate”. Obectivul principal al achizitiei se ascunde in pretul umflat cu care au fost cumparate aceste avioane.

RC: Te referi doar la Airbus? Pentru ca in flota sunt si Boeing-uri si ATR-uri…

OP: Cele doua Airbus-uri 310 noi cumparate de guvernul Roman au fost printre ultimele avioane de acest tip produse, tocmai datorita lipsei de performanta comerciala. Avioanele Airbus 318 achizitionate de guvernul Nastase, la fel, sunt modele scurtate. ATR-urile achiziționate inițial au fost de asemenea modelul scurt (42).

Cu  Boeing situatia a fost alta. Ele au fost achizitionate la inceputul anilor ’90, cand TAROM incerca sa copieze Lufthansa, cu care incerca sa faca o alianta foarte solida. Acele avioane au fost achizitionate cu ajutorul Lufthansa, imitand profilul avioanelor achizitionate de ei. Mi-amintesc ca inginerii romani care au mers sa receptioneze avioanele la Seattle au fost insotiti si de ingineri de la Lufthansa. In acel moment, se spera foarte tare ca TAROM va deveni o divizie a Lufthansa si pana si uniformele insotitoarelor de bord erau copiate dupa cele de la Lufthansa. Da, intr-adevar, acele avioane nu sunt nereusite, comercial vorbind. De altfel, avioanele Boeing 737-300 sunt caii de povara si de abia apoi urmeaza variantele mai noi.

RC: De ce nu a devenit TAROM o divizie a Lufthansa?

OP: Pentru ca Lufthansa nu si-a dorit asa ceva. Nici macar Interflug-ul, compania est-germana, nu a trezit interesul Lufthansei.

RC: Ok, am inteles ca TAROM este atipic din punctul de vedere al strategiei de achizitie a avioanelor. Mai sunt si alte elemente care il definesc ca o companie atipica? Are prea multe tipuri de avioane?

OP: Cu avioanele trebuie intai sa ai ce sa faci. Sigur ca exista un concept de low cost, lansat de Easy Jet si apoi de Ryanair, copiat si de Wizzair, care se bazeaza pe un singur tip de avion. Dar e totusi o idee primitiva. Chiar si Wizz Air acum are doua tipuri, introducand mai recent Airbus 321, pentru ca fiecare avion este adecvat pentru un anume tip de folosinta.

Or, la TAROM, problema nu este eterogenitatea flotei, problema este ca flota este compusa din niste avioane foarte slabe comercial, foarte nereusite, cu costuri de amortizare necompetitive datorita prețului exagerat de mare. Daca nu ar fi existat Embraer si Bombardier, adica avioane mici cu turbomotoare, Airbus 318 ar fi avut un oarecare sens. Asa insa, Airbus-ul 318 costa dublu fata de Embraer 170 sau 190 si face exact aceeasi treaba. Ba chiar, in anumite privinte, precum autonomia, este mai slab. Faptul ca TAROM are cinci bucati din acest model il transforma, cred, in unul dintre cei mai mari operatori de 318 din lume.

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.