BORED PANDA – Cum v-au acaparat 41 persoane din Lituania fluxul dvs. de știri Facebook

7 ianuarie 2018 18:08

www.boredpanda.com

Dintre toate superputerile Facebook, poate cel mai deconcertant este modul în care poate face să dispară editorii online prin apăsarea unui buton, susține un articol din The New York Times.

Credeți că exagerez? Uitați-vă la ceea ce s-a întâmplat cu site-uri precum Upworthy, Viralnova și Distractify, care au acumulat mari cantități de urmăritori pe Facebook și apoi au dispărut din vedere după ce algoritmul site-ului a început să elimine paginile care au publicat titluri hiperbolice și „puf” de valoare scăzută. Alți editori care depind de Facebook pentru o mare parte a traficului lor – adică majoritatea – se tem că ar putea fi la rând la ghilotină.

Dar există și o poveste remarcabilă despre longevitate în lumea publicațiilor Facebook. Acesta vine, improbabil, din Vilnius, Lituania, unde un editor digital mic, dar puternic, navighează cu succes în fluxurile schimbatoare ale algoritmilor Facebook. Povestea sa ilustrează calitățile necesare pentru a supraviețui în lumea digitală dominată astăzi de Facebook: agilitate, operații fine, o marcă bine definită și un noroc bun.

Compania, Bored Panda, s-ar putea să nu vă fie cunoscută. Dar dacă aveți un cont Facebook și un puls, probabil că i-ați văzut opera. Poate că a fost „10+ Pics înainte și după, care dovedesc că bărbații arată mai bine cu barbă” sau ” 41 de ori în care șoferii Uber și-au surprins clienții”. Sau poate ați văzut „Shh, nu-i treziți!”, un montaj video de 49 secunde de câini, pisici și hamsteri dormind liniștit.

Postările ușoare și inofensive, cum ar fi acestea, au făcut din Bored Panda una dintre cele mai mari atracții pe Facebook. Site-ul său a primit mai mult de 30 de milioane de aprecieri, acțiuni, comentarii și reacții luna trecută, mult mai mult decât companii precum BuzzFeed, CNN și The New York Times, potrivit NewsWhip, care compilează date despre editorii social media. Site-ul său a avut 116 milioane de vizitatori în luna octombrie, potrivit analizelor sale interne.

Compania a făcut toate aceste lucruri fără a atrage finanțări externe, spre deosebire de centralele digitale precum BuzzFeed și Vice, care au adunat sute de milioane de dolari. De asemenea, are doar 41 de angajați, iar costurile de operare scăzute, împreună cu popularitatea sa enormă, au dus la o afacere bună. Tomas Banisauskas, fondatorul Bored Panda, mi-a spus că se așteaptă să fie profitabil în acest an cu venituri de 20 până la 30 milioane de dolari, în special din reclamele care apar pe site-ul său. Aproximativ 90% din traficul web provine de pe Facebook, ceea ce face ca rețeaua socială să fie cel mai mare factor în succesul Bored Panda.

„Sunt o companie cu adevărat utilă pentru noi”, a spus domnul Banisauskas, în vârstă de 31 de ani, despre Facebook.

Bored Panda a început ca un proiect lateral în 2009, în timp ce domnul Banisauskas, atunci cameraman independent, studia administrarea afacerilor la Universitatea din Vilnius. El a fost inspirat de faptele de creativitate de pe internet, cum ar fi Million Dollar Homepage, în care un antreprenor a licitat un milion de pixeli pe un site web pentru câte 1 dolar fiecare. Iar el a venit cu ideea unui site web care, după cum a spus el, „va lupta împotriva plictiselii cu arta și povestiri bune”.

În ceea ce privește conținutul, strategia Bored Panda a urmat un scenariu familiar. Acesta a colectat conținut generat de utilizatori de la Reddit, Instagram, Twitter și alte platforme sociale și a reambalat-o cu titluri tentante. Dar concentrându-se pe artă, fotografie și alte activități creative, și prin aderarea studiată la conținutul apolitic la care puțini oameni se opun, Bored Panda a construit în mod constant un imperiu de bun-simț, escapist.

Bored Panda are avantajul de a obține cea mai mare parte a conținutului său de la artiști noi și de la alte tipuri creative, care doresc un fel de expunere pe care o mare pagină Facebook o poate aduce. (Și, da, cere permisiunea, am contactat mai mulți artiști ale căror lucrări fuseseră prezentate pe Bored Panda și toți au spus că și-au dat binecuvântarea.) De asemenea, a adoptat o strategie de calitate peste cantitate care pare să o fi servit bine. Ea a publicat doar 519 de articole în octombrie, sau aproximativ 16 posturi pe zi, potrivit NewsWhip. Comparați cu CNN, care a publicat 5.595 de articole în cursul lunii și Fox News, care a publicat 51.919 de articole.

Nu a fost o linie dreaptă spre succes. În primele sale zile, Bored Panda s-a bazat pe StumbleUpon, un site de agregare a link-urilor care era popular în acea perioadă, pentru o mare parte din traficul său. În 2010, însă, conform domnului Banisauskas, StumbleUpon a redus brusc proeminența lui Bored Panda pe site și l-a presat să cumpere publicitate.

După cum dl. Banisauskas va scrie ulterior într-un post pe Medium, experiența l-a învățat că „singura modalitate de a supraviețui în această industrie este de a construi o valoare pe termen lung prin intermediul urmăritorilor loiali”.

Următorii câțiva ani au fost o luptă, dar în 2013, Bored Panda a început să vadă o creștere a vizitatorilor trimiși dintr-o nouă sursă: Facebook. Conținutul său pozitiv și ușor a fost un succes în rândul utilizatorilor rețelei sociale, iar traficul site-ului a crescut de zece ori într-un singur an. Curând, în ciuda intențiilor dlui Banisauskas, Bored Panda plictisită era departe de a fi autosuficientă – perspectivele sale se înrădăciseră aproape în întregime pe Facebook.

Mai recent, în timp ce concurenții și-au acoperit riscurile prin diversificarea de pe Facebook, Bored Panda a făcut un efort conștient de a atrage platforma și mai aproape. A început numeroase branduri colaterale Facebook, inclusiv pagini pentru povestiri de artă și animație, și o pagină numită Craft Panda care se concentrează pe proiecte D.I.Y. De asemenea, a început să creeze conținut original, și a înființat recent un studio video în biroul său, un spital din secolul al XIX-lea care a fost transformat într-un complex de birouri de tehnologie.

„Toată lumea vrea să nu fie atât de dependentă de Facebook”, mi-a spus domnul Banisauskas. „În același timp, este imposibil – Facebook este locul în care oamenii își împărtășesc ideile”.

Dar dependența vine cu un risc real. Luna trecută, de exemplu, Facebook a început să testeze un nou design pentru fluxul de știri. În această versiune, care este testată în șase țări, postările de pe Facebook din pagini (inclusiv companii, personalități publice și editori precum Bored Panda) au fost eliminate din fluxul de știri obișnuit. Acestea au fost plasate într-o secțiune separată numită „Explore Feed”, unde au apărut mai puțin vizibile.

Această schimbare a provocat tremurări în lumea publicațiilor Facebook. Mai mulți editori din țările incluse în test s-au plâns că traficul pe Facebook a scăzut peste noapte. Un manager de social media de la un site de știri din Slovacia, una dintre țările incluse în test, a numit-o „cea mai mare scădere a accesului organic de pe Facebook pe care a văzut-o vreodată”.

Facebook mi-a spus că intenționează să continue testarea modificărilor din Explore Feed pentru mai multe luni. Într-un post de blog, Adam Mosseri, șeful Facebook news feed, a scris că testul a fost menit să „înțeleagă dacă oamenii preferă să aibă locuri separate pentru conținut personal și public”, dar că „nu intenționează să facă acest test mai departe.”

Rafat Ali, veteran al publicațiilor digitale și director executiv al companiei de presă de călătorie Skift, a declarat că, deși aceste modificări algoritmice ar putea să nu se întâmple, site-urile precum Bored Panda ar putea fi încă ușor zdrobite de un viitor experiment de Facebook.

– Niciodată nu știi când li se poate trage covorul de sub ei, spuse domnul Ali. – Ar putea fi făcute într-un an sau două.

Dl. Banisauskas știe că Facebook poate fi un „latifundiar” nestăpânit și se îngrijorează că, asemeni unei mici companii străine ce se specializează în conținut de divertisment agregat, Bored Panda este într-o poziție mai precară decât majoritatea. Aproape jumătate din audiența Facebook a lui Bored Panda este americană, iar domnul Banisauskas este îngrijorat de faptul că site-ul ar putea fi pedepsit neintenționat de eforturile de combatere a unor știri false și campanii de influență în stil rusesc.

„Nu suntem o parte din problemă”, a spus el, „dar am putea suferi daune colaterale”.

Vara trecută, domnul Banisauskas a călătorit la New York pentru a se întâlni cu un grup de alți editori Facebook. Toate aceste companii produc materiale de divertisment care ajung la milioane de oameni în fiecare zi. Într-o altă epocă, acest lucru ar fi fost suficient pentru a le garanta un viitor stabil. Astăzi, ele există la mila lui Facebook și ar putea fi șterse în orice moment.

Deocamdată, însă, Bored Panda continuă înainte și speră să rămână pe partea bună a Facebook.

„Toată lumea trebuie să fie îngrijorată”, a spus domnul Banisauskas, înainte de a injecta o notă de pozitivitate în stil Bored Panda: „Dar cred că totul se va rezolva până la urmă”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.