Blockchain este pe cale să revoluționeze industria de transport maritim

31 mai 2018 08:31

– Maersk, APL, Hyundai se întrec pentru a construi un sistem de transport complet informatizat –

– Adoptarea tehnologiei blockchain ar putea genera comerț extra în valoare de 1 trilion de dolari –

Globalizarea a generat cele mai avansate rețele comerciale pe care le-a văzut lumea până acum, cu cele mai mari, cele mai rapide vase, porturi operate de roboți și baze de date computerizate de urmărire a transporturilor maritime, conform unei analize Bloomberg. Dar, totul se bazează încă pe milioane și milioane de documente pe suport de hârtie.

Această ultimă amintire a comerțului din secolul al XIX-lea este pe cale să dispară. A.P. Moeller-Maersk A/S și alte linii de transport maritim containerizat au colaborat cu companii de tehnologie pentru a îmbunătăți cea mai complexă rețea logistică din lume.

Premiul” constă într-o revoluție a comerțului mondial pe o scară nevăzută de la trecerea la containerele standard în anii 1960 – o schimbare care a deschis era globalizării.

Dar angajamentul este la fel de mare ca potențialul revoluționar de transformare pe care o va provoca. Pentru a realiza acest lucru, zeci de linii de transport maritim și mii de companii adiacente din întreaga lume – inclusiv producătorii, băncile, asiguratorii, brokerii și autoritățile portuare – vor trebui să elaboreze un protocol care să integreze toate noile sisteme pe o vastă platformă.

În cazul în care reușesc, documentația care durează câteva zile va fi elaborată în câteva minute, o mare parte a acesteia fără a fi nevoie de contribuția umană. Costul transportului de mărfuri între continente ar putea scădea dramatic, adăugând un impuls proaspăt pentru relocarea producției sau pentru obținerea materialelor și a bunurilor din străinătate.

„Aceasta ar fi cea mai mare inovație din industrie de la containerizare”, a declarat Rahul Kapoor, analist la Bloomberg Intelligence din Singapore. „În principiu, aduce mai multă transparență și eficiență. Liniile de transport maritim containerizat ies din cochiliile lor și recuperează decalajul tehnologic”.

Secretul, ca și în multe alte industrii, de la petroliere la criptomonede, este blockchain, sistemul electronic care permite verificarea tranzacțiilor în mod autonom.

Iar beneficiile nu s-ar limita la transportul maritim. Îmbunătățirea comunicațiilor și administrarea frontierelor cu ajutorul tehnologiei blockchain ar putea genera un plus de 1 trilion de dolari în comerțul mondial, potrivit Forumului Economic Mondial.

APL Ltd., deținută de cea de-a treia cea mai mare linie de containere din lume CMA CGM SA, împreună cu Anheuser-Busch InBev NV, Accenture Plc, o organizație vamală europeană și alte companii au declarat recent, că au testat o platformă bazată pe tehnologia blockchain. Hyundai Merchant Marine Co. din Coreea de Sud a desfășurat teste, anul trecut, folosind un sistem dezvoltat alături de Samsung SDS Co.

Suportul de documente al transportului maritim începe atunci când un proprietar de încărcătură rezervă spațiu pe o navă pentru a muta mărfuri. Documentele trebuie completate și aprobate înainte ca marfa să intre sau să părăsească un port. Un singur transport poate necesita sute de pagini care trebuie livrate fizic către zeci de agenții diferite, bănci, birouri vamale și alte entități.

Urme de trandafiri

În 2014, Maersk a urmărit un container frigorific plin cu trandafiri și avocado din Kenya până în Olanda. Compania a constatat că aproximativ 30 de persoane și organizații au fost implicate în procesarea cutiei în călătoria sa spre Europa. Transportul a durat aproximativ 34 de zile, pentru a ajunge de la fermă la comercianții cu amănuntul, inclusiv 10 zile de așteptare pentru procesarea documentelor. Unul dintre documentele critice a dispărut, doar pentru a fi găsit mai târziu printre o grămadă de alte hârtii.

„Documentele și procesele vitale pentru comerțul mondial sunt, de asemenea, unele dintre cele mai mari poveri”, potrivit Maersk, cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume, care a colaborat cu International Business Machines Corp (IBM) pentru a permite urmărirea în timp real a încărcăturii și documentelor sale folosind tehnologia blockchain. „Cercetarea realizată de Maersk asupra suportului de documente a devoalat amploarea poverii asupra comerțului pe pe care o provoacă documentele și procesele, precum și consecințele sale”.

Această multitudine de procesări de documente a fost unul dintre motivele pentru care transportul maritim a rămas în urma altor industrii în trecerea la formularele electronice. Varietatea diferitelor limbi, legi și organizații implicate în transportul de mărfuri în trecut a făcut din standardizare un proces lent.

În schimb, industria s-a bazat pe avansuri în tehnologia transportului maritim și manipularea încărcăturii pentru a îmbunătăți eficiența, cu marile nave de tip Clipper cu vele fiind înlocuite cu vapoare și apoi de „leviatane” moderne alimentate de petrol, cele mai mari nave din oceane. În anii 1850, a durat mai mult de trei luni pentru a muta cuferele de ceai din sudul Chinei spre Londra. Astăzi, această călătorie ar dura aproximativ 30 de zile.

Cea mai mare schimbare a apărut în anii 1960, când industria a adoptat containerele actuale – cutiile de oțel de dimensiuni standard utilizate astăzi, înlocuind cutiile de lemn, cuferele și sacii pe care călători le-au remorcat pe docuri timp de secole.

Cu aceste containere, care uneori conțin produse de la diferiți furnizori și încărcăturile navei, uneori ajungând la mii de clienți din zeci de țări, tranziția către un sistem electronic uniform prezintă provocări majore.

„Nu toate părțile interesate se uită la implementarea aceleiași soluții și platforme de tip blockchain”, a spus APL ca răspuns la întrebări. „Aceasta poate reprezenta o provocare dacă se așteaptă ca părțile interesate să tranzacționeze printr-o platformă sau soluție comună”.

Iar liniile maritime vor trebui, de asemenea, să convingă porturile și alte organizații implicate în tranzacționarea de mărfuri să le adopte sistemele. Maersk a declarat că operatorul portuar din Singapore, PSA International Pte. Și APM Terminals, cu sediul la Haga, Olanda, îi vor folosi platforma. APL și Accenture au declarat că intenționează să-și testeze produsul, într-un proiect pilot, până la sfârșitul acestui an. Accenture a declarat că și-a testat tehnologia cu alte transferuri-pilot care variază de la bere la consumabile medicale.

Economiile de costuri ar putea fi vizibile în situațiile financiare ale companiilor în aproximativ doi ani, a spus Kapoor de la Bloomberg Intelligence.

„Transportul maritim trebuie să înceteze să se gândească la el însuși ca la un sector de mijloc autonom”, a declarat K D Adamson, director executiv al Futurenautics Group. „Trebuie să începem să ne gândim cum se potrivesc diferitele elemente ale transportului maritim în alte ecosisteme”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.