Cum Elon Musk și petrolul ieftin au determinat declinul mașinilor alimentate cu gaz natural

8 septembrie 2017 08:42

Autovehiculele care ard gaz natural nu pot concura cu boom-ul de vânzări Tesla

Compania Pickens deja a contractat autobuze municipale, flote de camioane

Ideea părea revoluționară: să transforme milioanele de camioane, autobuze și alte vehicule comerciale ale națiunii ca ele să funcționeze pe bază de gaze naturale în loc de benzină și motorină, conform Bloomberg.

În 2008, propunerea magnatului energiei T. Boone Pickens a avut ceva succes. Producția de petrol din S.U.A. a scăzut, iar cea mai mare țară consumatoare de combustibil din lume a devenit din ce în ce mai dependentă de țiței brut. Petrolul a urcat la un record aproape de 150 de dolari pe baril, în timp ce gazul natural a fost relativ ieftin.

Pickens a co-fondat Clean Energy Fuels Corp. pentru a profita de schimbare. Producătorul de stații de alimentare cu gaze naturale era odată evaluat la aproximativ 1,8 miliarde de dolari.

Dar a existat o altfel de revoluție. Tehnicile noi de foraj au condus la un boom în resursele de țiței din S.U.A., iar automobilele electrice au luat avânt. Tesla Inc., care nu livrase încă prima mașină electrică acum un deceniu, are acum 455.000 de rezervări pentru Modelul 3 – aproape de 20 de ori mai mare decât numărul de vehicule pe gaze naturale de pe drumurile din SUA începând cu 2015.

Acțiunile companiei Clean Energy Fuels sunt în scădere cu 90% față de vârful din 2012, iar compania recunoaște că gazul natural poate fi doar o piață de nișă ca și combustibil de transport.

„Nu sunt sigur că America este echipată” pentru utilizarea pe scară largă a vehiculelor pe gaze naturale pentru pasageri, având în vedere toată infrastructura necesară pentru a aproviziona clienții, a declarat Andrew Littlefair, director executiv al Clean Energy Fuels. „Există o mulțime de motive pentru care ar fi logic să mă uit la asta din nou, dar nu știu că sunt gata să spun că se va întâmpla”.

Pickens, care și-a făcut prima avere ca prospector petrolier acum cincizeci de ani, a avut mari speranțe pentru gazele naturale, deoarece credea că aprovizionarea cu țiței ajunsese la maximum. În editorialele scrise, interviurile mass-media și întâlnirile cu politicienii, inclusiv cu președintele american Barack Obama, Pickens a declarat că acele camioane grele și vehicule de flotă americane ar trebui să funcționeze pe bază de gaze naturale. Statele Unite și-ar putea reduce dependența de importurile de petrol și ar putea folosi mai multă energie eoliană și solară, a spus el.

Pickens, în vârstă de 89 de ani, nu a fost în măsură să comenteze, potrivit Jay Rosser, purtător de cuvânt al BP Capital LLC, fondului de hedging energetic al lui Pickens.

Explozia gazelor de șist

Din 2011, producția de țiței din S.U.A. a început să crească cu ajutorul boom-ului gazelor de șist. Trei ani mai târziu, prețurile la benzină, motorină și benzină au scăzut. În timp ce gazul natural a devenit o bază pentru centralele electrice de uz casnic, înlocuind cărbunele, perspectiva unor alternative mai ieftine a făcut-o mai puțin atractivă drept combustibil pentru autovehicule.

În luna aprilie, cea mai recentă lună pentru datele de la Departamentul Energiei, gazul lichefiat a fost vândut pentru 2,52 dolari pe diesel-galon-echivalent, în comparație cu 2,55 dolari pentru motorină. Asta nu este o afacere, având în vedere că Pavel Molchanov, analist la Raymond James Financial Inc., estimează că acele camioane care rulează pe GNL costă cu 30.000 până la 50.000 dolari mai mult decât o platformă diesel comparabilă.

Chiar dacă gazul natural a rămas ieftin – tranzacționându-se la 2.948 dolari pe milion de unități termice britanice recent – a-l folosi pentru a alimenta vehiculele „nu este ceva care a luat avânt”, a declarat Salim Morsy, analist la Bloomberg New Energy Finance din New York. „Benzina și motorina sunt, fără îndoială, cele mai ieftine din costul total al proprietății, dar, pe măsură ce tehnologia se îmbunătățește și bateriile devin mai ieftine”, numărul de mașini electrice se va dubla cel puțin.

Numărul autovehiculelor plug-in din SUA aproape s-a triplat între 2008 și 2015, arată datele guvernamentale. Tesla, compania fondată de miliardarul Elon Musk, a introdus trei modele începând cu anul 2012, iar alți producători au sărit pe piață. Volvo AB a declarat că toate autoturismele sale noi începând cu anul 2019 vor fi hibride sau electrice, iar BMW AG dezvoltă o mașină electrică cu șofer automat care să înlocuiască seria 7 ca și mașină-emblematică a companiei în 2021.

Vehiculele cu gaze naturale și-au redus ponderea pe piața auto. Chesapeake Energy Corp., unul dintre cei mai mari producători de gaze din S.U.A., a eliminat în 2013 echipa care lucrează la autovehicule cu gaz natural. Honda Motor a întrerupt fabricarea, în 2015, a unui model alimentat cu gaz natural al popularului său sedan Civic.

Anul trecut, când petrolul a fost blocat într-o scădere prelungită a prețurilor, Pickens a vândut aproximativ 4 milioane de acțiuni din Clean Energy Fuels, companie din  Newport Beach, California pe bază de combustibili energetici, care operează peste 500 de stații de alimentare cu gaze naturale în întreaga țară. În timp ce compania a scăzut în valoare, Tesla s-a tranzacționat la un nivel record în iunie.

Cu toate acestea, Littlefair vede oportunități de creștere, mai ales în flotele vehiculelor deținute de guvernele municipale care încearcă să reducă emisiile de gaze și costurile de exploatare. Dallas Area Rapid Transit, care utilizează 537 de autobuze și 123 navete care se deplasează pe gaze naturale, a extins luna aceasta contractul de exploatare și întreținere cu combustibili cu Clean Energy Fuels. Orașele din California, inclusiv Los Angeles și Fresno, au de asemenea contracte cu compania.

Clean Energy Fuels caută, de asemenea, o modalitate de a-și extinde acoperirea prin utilizarea gazelor naturale extrase din depozitele de deșeuri și ferme pentru a le furniza stațiilor de alimentare.

Puține stații – În timp ce companiile, inclusiv AT & T Inc. și Ryder System Inc., utilizează gaze naturale pentru camioane care fac călătorii scurte și se reîntorc în același depozit zilnic, infrastructura limitată a împiedicat utilizarea mai largă.

Există 1.828 de stații de alimentare cu gaze naturale în S.U.A., comparativ cu aproape șaptezeci de ori mai multe stații de benzină convenționale și în jur de 38 de ori mai multe stații de tip plug-in non-rezidențiale și puncte de alimentare pentru vehicule electrice, arată datele guvernamentale și industriale.

Construirea unei stații de alimentare care furnizează gaz natural comprimat ar putea costa 1,8 milioane de dolari, potrivit Laboratorului Național pentru Energii Regenerabile. În schimb, vehiculele electrice pot fi conectate la o priză de acasă.

„Infrastructura ar fi costisitoare” pentru utilizarea pe scară largă a vehiculelor cu gaze naturale, a declarat Lee Klaskow, senior analist pentru transport și logistică la Bloomberg Intelligence. „Ar trebui să aveți niște economii imense de costuri”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu