Taxiurile zburătoare se află la o distanță de ani de zile, dar eforturile privind know-how-ul de bază accelerează

30 martie 2018 12:12

SAN FRANCISCO – Mașinile care zboară abia încep să facă tranziția dinspre SF spre realitate. Dar acest lucru nu oprește unele companii de la planificarea serviciilor de taxiuri zburătoare, conform The New York Times.

O colecție din ce în ce mai mare de companii de tehnologie, producători de aeronave, producători de automobile și investitori pariază că flotele de aeronave pe baterii vor da naștere la servicii de taxi aerian, poate chiar în următorul deceniu. Unele dintre aceste taxiuri, speră companiile, ar putea chiar să utilizeze inteligența artificială pentru a se înălța și  zbura.

Afacerea, explorarea tehnologică și, probabil, dorința de a gândi în jurul acestui nou tip de transport aerian – vă rugăm, ne cer companiile, nu le numiți mașini care zboară – amintesc de munca făcută pe autovehiculele fără șofer cu doar câțiva ani în urmă.

Nimeni nu poate spune sigur dacă aceste vehicule noi se vor dovedi a fi o afacere reală. Dar multe companii sunt deja îngrijorate să nu rămână în urmă.

Compania aeronautică europeană AIRBUS a declarat recent că a făcut o investiție în BLADE, un start-up aviatic din New York, și că a format un parteneriat pentru extinderea serviciului de elicoptere al Blade în mai multe orașe din întreaga lume. Dara Khosrowshahi, directorul executiv al Uber, a declarat că se așteaptă ca această companie de servicii de transport să înceapă să zboare pasagerii pe un serviciu numit UBER AIR în cinci până la zece ani.

În noiembrie, Boeing a achiziționat AURORA Flight Sciences, o companie specializată în sisteme de zbor pentru aeronave fără pilot, pentru o sumă nedezvăluită. Înainte de achiziție, Aurora lucra cu Uber pentru a dezvolta un taxi zburător.

Iar firma JOBY AVIATION, aflată în Santa Cruz, California, construind propriul taxi aerian, a declarat, în această lună, că a obținut 100 milioane dolari pentru finanțarea de capital de la un consorțiu de investitori, incluzând brațele de capital de risc ale companiilor Intel, Toyota Motor și JetBlue Airways.

„Aceasta este progresia naturală a vehiculelor pe care le producem”, a declarat Ben Bridge, șeful departamentului de afaceri globale al Airbus Helicopters. „Vrem un loc la masă și o voce în conversația care are loc acum”.

Autovehiculele zburătoare au jucat un rol minor în lupta legală recentă asupra patentelor și secretelor comerciale dintre Uber și Waymo, serviciul de mașini autonome, parte a Google.

În luna martie, într-o audiere, Travis Kalanick, fostul director executiv al Uber, a declarat că a auzit că Larry Page – directorul executiv al companiei-mamă a Waymo, Alphabet, care are un proiect lateral în care construiește noi tipuri de aeronave – a fost supărat pentru că Uber „făcea treaba lor” cu mașinile care zboară.

Indiferent cum vă imaginați că va fi o mașină zburătoare – opriți-vă. Ceea ce imaginează aceste companii este ceva de genul unui elicopter, dar mult mai silențios și mai accesibil. Gândiți-vă la drona unui hobbyist, dar suficient de mare pentru a transporta oameni. Ar fi, teoretic, binevenită în mediul urban și accesibilă oamenilor de afaceri mai mult decât înstăriți. Cel puțin, acesta e visul.

Înainte de a exista prea mult entuziasm pentru aceste servicii de taxiuri zburătoare, trebuie remarcat faptul că autovehiculele autonome încă nu s-au transformat într-o afacere notabilă pentru nimeni, în ciuda unui deceniu de cercetare din partea giganților tehnologici precum Google și a miliardelor investite din Silicon Valley și de industria auto.

Autoritățile de reglementare abia au început să se pună de acord asupra unor reguli pentru testele pe scară largă ale autoturismelor fără șofer pe drumurile publice. Cum s-ar ocupa de taxiurile zburătoare? Detaliile viitorului serviciu sunt departe de a fi clarificate.

Totuși, există câteva motive pentru noul entuziasm. Îmbunătățirile bateriei și utilizarea pe scară largă a dronelor au provocat descoperiri tehnologice importante. Taxiurile ar decola și ateriza pe verticală ca un elicopter, așa că ar ocupa mai puțin loc. Pentru că ar fi alimentate de baterii, ar fi mai ecologice.

Pentru moment, directorii companiei Airbus speră să câștige din experiența Blade cu o aplicație care le permite clienților să își rezerve un loc în elicopter. Airbus este așteptat să investească până la 15 milioane de dolari în Blade, ceea ce ar reprezenta o cotă de 10% din companie, potrivit unei persoane care este familiarizată cu tranzacția, dar nu are dreptul să discute în mod public detaliile investiției.

Ambele companii văd elicopterele ca un pas intermediar până când un nou tip de aeronave și servicii de taxi va ajunge pe piață. Rob Wiesenthal, directorul executiv al Blade, a declarat că o alternativă mai silențioasă și mai puțin costisitoare la elicoptere „deschide o lume cu totul nouă”.

Airbus a declarat că se pregătește pentru un zbor de testare până la sfârșitul anului pentru aeronava CityAirbus, care transportă până la patru pasageri și poate ajunge la o viteză de croazieră de aproximativ 75 de mile pe oră (cca. 120 km/h – nota EconomicZoom). Compania plănuiește să pună în funcțiune CityAirbus în 2023.

Uber a anunțat că se așteaptă să înceapă testarea taxiurilor aeriene urbane in zona Dallas-Fort Worth, Los Angeles și Dubai în 2020. Compania a obținut oferte exclusive pentru locurile de decolare verticală și aterizare de la companii imobiliare, inclusiv în zona Dallas- Zona Fort Worth.

Uber și-a declarat interesul cu inițiativa Uber Elevate în 2016, prognozând un viitor în care ar putea oferi plimbări de 15 minute cu Uber Air de la San Francisco la San Jose pentru 20 de dolari. Călătoria de 50 de mile cu Uber Pool, opțiunea de utilizare în comun a vehiculelor, durează de obicei 2 ore în condiții de trafic aglomerat și costă 83 USD. Nu a dat o dată precisă pentru acel viitor…

Într-un concept video pentru Uber Elevate, o femeie deschide aplicația Uber, ceea ce îi oferă posibilitatea de a face o plimbare  cu Uber Pool, UberX sau Uber Air. Intră într-o clădire din apropiere și ia liftul până la ultimul etaj, unde se îmbarcă într-un taxi aerian de pe Uber Skyport.

Uber stabilește, de asemenea, liniile directoare de performanță pentru taxiurile sale aeriene, inclusiv cerând ca noile aeronave să facă doar un sfert din zgomotul unui elicopter mic cu patru locuri. Uber are, de asemenea, oferte de furnizare de la cinci producători, inclusiv Bell Helicopter de la Textron.

„Credem că cea mai bună modalitate pentru a materializa această idee este aceea de a colabora cu companii de clasă mondială și cu factorii interesați care au un set diversificat de specializări”, a declarat un purtător de cuvânt al Uber, Matt Wing.

Daniel Wiegand, co-fondator și director executiv al companiei germane de taxiuri aeriene LILIUM, a declarat că investitorii l-au considerat absolut nebun când a prezentat compania în 2015.

„S-a schimbat complet situația”, a spus domnul Wiegand. Ca mulți dintre concurenții săi, el respinge expresia „mașini zburătoare”, deoarece alte companii lucrează la autoturisme care și zboară și călătoresc pe străzi În luna septembrie, Lilium a anunțat că a primit 90 de milioane de dolari de la investitori, inclusiv de la gigantul internetului din China, Tencent.

Și apoi există Google – sau, mai precis, dl. Page, co-fondatorul Google și directorul executiv al lui Alphabet. El a investit o parte din averea lui personală în KITTY HAWK, un start-up care a prezentat o aeronavă personală care zboară folosind elice pe apă. O divizie a lui Kitty Hawk, numită ZEE AERO, se crede, de asemenea, lucrează la o aeronavă concept de taxi aerian.

Travis Kalanick a precizat că i-a spus lui Larry Page că a crezut că un serviciu de zbor „sună destul de tare”, chiar dacă Uber nu construiește unul.

Dar odată ce aeronavele sunt disponibile, el a spus: „Mă voi asigura că cei 50 de milioane de clienți ai noștri pot apăsa un buton și folosi o mașină zburătoare„.

* TERRAFUGIA – Nota EconomicZoom – cumparata recent de Zhejiang Geely Holding Group, detinatorul Volvo , Proton si Lotus si a 10% din Daimler-Benz).

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu